Leo Gestel
"Bloemstilleven met papavers en chrysanten"
Verkocht
LEO GESTEL
Woerden 1881-1941 Hilversum
BLOEMSTILLEVEN MET PAPAVERS EN CHRYSANTEN
Parijs 1911
Olieverf op doek
74,7 x 48,6 cm.
Gesigneerd: rechts onder
Annotatie: aan Diaconessenhuis voor klinische opname, J.F.S. Esser, oct. 1928.
Herkomst: J.F. Esser Kunsthandel M. L. de Boer, Amsterdam; Meijer Collection, Wassenaar; Kunsthandel Ivo Bouwman, The Hague; Acquired from the above by the family of the present owner on November 12, 1996.
Tentoongesteld: Laren (Singer Museum), Leo Gestel 1881-1941, de mooiste modernist, January 25 - May 25 2015.
Literatuur:M. Jonkman, J. de Raad: Mondriaan, Breitner, Sluijters ea. De onstuitbare verzamelaar J.F.S. Esser.
Gedurende de periode 1908-1911 stileerde Leo Gestel bloemen op verschillende manieren. In 1911 schilderde hij zijn stillevens uiteindelijk als volledig vlak-decoratieve weergaven met vergaand gestileerde bloemen. In dit jaar werkte hij met helderblauwe contouren en gebruikte hij de vlakke, gestileerde stijl om tot een meer ‘vergeestelijkte’ uitdrukking te komen.
De bekende modernist Gestel verdiende zijn geld in zijn vroege jaren vooral met reclametekeningen – het werk voor Philips is zeer bekend – en illustraties voor dag- en weekbladen. Omdat hij zo’n begaafd tekenaar was werd hij door zijn collega’s ‘Leonardo’ (afgekort ‘Leo’) Gestel genoemd, naar de Italiaanse alleskunner.
Het is nu wellicht niet meer bij iedereen bekend, maar Gestel was één van de meest moderne kunstenaars van de eerste decennia van de twintigste eeuw. Hij liep voorop in de kubistische en futuristische experimenten. Na op Mallorca en in Bergen te hebben gewerkt in een kubistische en expressionistische stijl, vertrok Gestel halverwege 1925 naar Vlaanderen, waar hij twee jaar bleef en waar zijn werk onder invloed van De Vlaamse expressionisten Frits Van den Berghe, Gustave De Smet en Constant Permeke vervlakte en gestileerder werd. Terug in Nederland verhuisde hij met zijn vrouw naar Blaricum. In het Gooise landschap kon hij paarden en koeien bestuderen. Gestel zette zich ook aan figuurstukken en werkte veel op papier. Hij kon zich direct uitdrukken in pastelkrijt en in tempera, wat van pas kwam op zijn tochtjes naar plaatsen als Huizen en Spakenburg. In zijn werk uit de jaren twintig en dertig is een steeds grotere terugkeer naar het naturalisme te zien. Het past bij de algemene trend in de kunst, ook wel retour à l’ordre genoemd, die Picasso en De Chirico initieerden aan het begin van de jaren twintig. Klassieke motieven en technieken kwamen centraal te staan, en Gestels werk liet volumineuze figuren zien.
LEO GESTEL
Woerden 1881-1941 Hilversum
FLOWER STILL LIFE WITH POPPIES AND CHRYSANTHEMUMS
Paris 1911
Oil on canvas
74,7 x 48,6 cm.
Signed and dated: lower right ‘Leo Gestel 11’
Annotated: lower left ‘aan Diaconessenhuis voor klinische opname, J.F.S. Esser, oct. 1928’
Provenance: J.F.S. Esser, Amsterdam; Kunsthandel M. L. de Boer, Amsterdam; Collection Meijer, Wassenaar; Kunsthandel Ivo Bouwman, The Hague; Acquired from the above by the family of the present owner on November 12 1996; Provenance: Private collection, The Netherlands.
Exhibited: Laren (Singer Museum), Leo Gestel 1881-1941, de mooiste modernist, January 25 – May 25 2015.
Literature: Metz, Karlien (red.), Leo Gestel 1881-1941, Bussum 2015, exhibition catalogue Laren (Singer Museum), January 1st 2015 – May 25 2015, p. 74 (ill.); M. Jonkman, J. de Raad: Mondriaan, Breitner, Sluijters e.a., De onstuitbare verzamelaar J.F.S. Esser, Zwolle [etc] 2005, p. 82.
During 1908-1911 Leo Gestel stylized his flowers in many ways. Ultimately, in 1911 he painted his still lifes as complete flat-decorative images with strongly stylized flowers. In this year, he worked with bright blue contours and he used the flat, stylized form to obtain a more ‘spiritual’ expression.