Raoul Hynckes
"Stilleven met witte duiven"
RAOUL HYNCKES
Brussel 1893-1973 Blaricum
STILLEVEN MET WITTE DUIVEN
1948
Olieverf op doek
40 x 55 cm.
Gesigneerd: rechts onder
Tentoongesteld: Arnhems museum, 13 januari - 26 november 1973, nr. 32.
Raoul Hynckes is samen met Carel Willink van groot belang geweest voor het Nederlands Magisch Realisme.
Aanvankelijk maakte Hynckes havengezichten en landschappen in impressionistische stijl. Aan het begin van de jaren twintig ging hij over naar een kubistische stijl, en van hieruit ontwikkelde hij zich naar steeds realistischer werk. Hij legde zich toe op het schilderen van stillevens met traditionele motieven, zoals muziekinstrumenten, bloemen, vruchten en kadavers van dieren. Hij schilderde zijn objecten op een koele, afstandelijke manier, die vaak dramatisch afsteken tegen donkere achtergronden van onheilspellende onweersluchten. Hij bestudeerde schildertechnieken uit het verleden om zich in stofuitdrukking te bekwamen, en zijn werk werd met de jaren realistischer. Er verschenen steeds meer traditionele symbolische elementen, zoals schedels, in zijn stillevens. Hynckes vond in dit nieuwe realisme niet zijn uiteindelijke stijl.
Aan het einde van de jaren dertig verdween de symboliek grotendeels uit zijn werken, de taferelen werden weer alledaagser en na de Tweede Wereldoorlog schilderde Hynckes naast zijn stillevens weer helder gekleurde landschappen en dorpsgezichten.