Theo Van Rysselberghe
"Autoportrait au Panama 1918"
Verkocht
THEO VAN RYSSELBERGHE
Gent 1862-1926 Saint-Clair, Var
AUTOPORTRAIT AU PANAMA, SAINT CLAIR
1918
Olieverf op doek
80 x 65 cm.
Gedateerd: links onder ‘1918
Herkomst: Particuliere collectie, Belgie; Pogu, Paris; E. van Rysselberghe, Parijs.
Tentoongesteld: Pogu, Parijs; De Periscoop, juli-augustus 1962.
Literatuur: R. Feltkamp, Théo Van Rysselberghe. Catalogue Raisonné, nr. 1918-033 (ill).; Guy Pogu, Théo Van Rysselberghe, sa vie: dans le cadre des recherches techniques et psycho-sociales des causes de l'art. Paris: Premiers Eléments, 1963, cat. 136, pl. 11.
Aan het begin van de twintigste eeuw, was de omgeving van Saint-Clair een geliefde plek voor veel kunstenaars. Net als Henri Edmond Cross en vele anderen vestigde ook Theo van Rysselberghe zich aan de Middelandse zee. Het zelfportret met Panamahoed uit 1918 is hier getuige van.
Van alle thema’s die Van Rysselberghe behandelde, was het menselijk figuur het meest geliefd. Gedurende zijn leven zou hij vele vrienden en kennissen vereeuwigen. Onder hen bevonden zich de schrijvers Emile Verhaeren, Maurice Maeterlinck en Octave Maus, de leidende figuur van Les XX. Bij dit vooruitstrevende kunstenaarsgezelschap, waar het werk van Seurat en Signac al in 1886 geëxposeerd werd, leerde hij Jan Toorop kennen, die zich onder invloed van deze Franse pointillisten eveneens ging wijden aan de nieuwe stijl.